Tavaszi kerékpártúra a Tápió vidéken

A tavasz beköszöntével az idei évben is megkezdődtek a kerékpártúrák. A túrák továbbra is Nagykátáról indulnak és azok megszervezését Czakó László és felesége Katalin a tőlük megszokott jól bevált módon folytatják tovább. A túrák természetesen nyitottak és azokon, bárki részt vehet.

Az első túra – május 02-án került lebonyolításra. A résztvevők a Művelődési Ház elől indultak el 10 órakor. A létszám 42 fő volt a szokásos vegyes korosztályú összetételben gyerekek, felnőttek, de nyugdíjasok is részt vettek rajta. A túra célja volt, hogy jobban megismerjük lakóhelyünk Nagykáta és a Tápió vidék környékét, tájait, nevezetességeit. Valamint, hogy egy jó kirándulást, kellő testmozgással összekötve az egészségünk érdekében is tegyünk valamit.

bicaj2

Nagykátát elhagyva az útvonal Erdőszőlőn keresztül Tápiószentmárton irányában vezetett. Sokan nem is tudták, hogy itt valaha tanyasi iskola működött, egy egész utcasor van és a területen még a mai napig milyen sok tanyai épület található. Az iskola harangját már régen ellopták a harangláb viszont még ott árválkodik. Az iskola sarkánál lévő kereszt föl lett újítva, így jó állapotban van.

Viszont a bekötő aszfalt burkolatú út nagy része erősen amortizálódott és felújításra szorul. Gépjárművel, de kerékpárral sem öröm közlekedni rajta.

Utunkat a földúton és réten tovább folytatva elértük a Tápió folyó egyik kis fahídját, ahol a zöldbe boruló fák árnyékában rövid pihenőt tartottunk és előkerültek a fényképezőgépek is.

bicaj3

A Tápió partján tovább haladva Tápiószentmárton határában egyesül az Alsó – és Felső – Tápió /107m/, amelyet a helybeliek Összefolyásnak neveznek, ezt kerestük fel. A két folyóág itt egyesülve igyekszik tovább a Zagyva irányában és torkolnak Szolnoknál a Tiszába. A csapadékos időjárásnak köszönhetően a Tápióban most bővebben van víz, mint az előző években volt, igaz most zavarosabb.

Egy kis pihenő után, a Tápiószentmártoni strand környéki víkend területet érintve, a Tápió közúti hídján átkelve visszafelé kerékpározva az Alsó-Tápió csodálatos medre mentén folytattuk utunkat. Erdős, bokros, fűzfás, lankás partok között kanyarog a kis patak, melyen több kis fahíd ível át. Így értünk Tápiószentmárton községbe. A társaságon némi fáradság vett erőt, ezért az út menti fagylaltozónál kivettük a pihenőnket. A frissítő fagylaltozás után a Blaskovich kápolnát és a temető kertjét tekintettük meg, melyet a helyi lakosok „Kistemplomnak” neveznek. A Szűz Mária kápolna egy domboldalon a Blaskovichok sírkertjében áll, melyet a család 1763-ban építetett. A kápolna felújítása nemsokára befejeződik, jelenleg már a takarítási, tereprendezési munkálatok folynak. A megújult műemlék együttes felemelően látványos, megtekintésre mindenképpen érdemes.

bicaj4

A kápolnát Kollár János helyi tanító mutatta be és tartott érdekes előadást a település múltjáról, jelenéről és az értékeiről. Többek között a Blaskovich családról, az itt megtalált szkíta aranyszarvas leletről, a verhetetlen Kincsem csodakancáról, a lovas parkról és Attila palotájáról. Még egy kis vetélkedőt is szervezett és a jó válaszokat adókat cukorkával jutalmazta. Köszönjük a tanító úrnak, amiért ilyen lelkesen foglalkozott velünk!

Az idő kezdett borongósra fordulni, ezért beletapostunk a pedálba. Visszatérve a Tápióhoz a patak mellett folytattuk utunkat. Tápiószentmárton határában a Hatvani-hegy és Malac-hegy között egy kis sziget jött létre, mert a patakot itt szabályozták, ugyanis a hatvanas években itt öntött ki a folyó, egy nagyobb átereszű betonhidat építettek, ez az út vezet Nagykátára. A Hatvani-hegy aljában karikáztunk el a bronzkori földvármaradványok mellett. Az Alsó-Tápió mentén füves, bokros nagyon dús kaszálón keresztül, Tápióbicske határában lévő Harangozó nevű halastavat a földúton nemsokára elértük.

A tó vízterülete 1,5 hektár, kiváló minőségű horgászásra alkalmas víz. A tó környéke rendezett, teljes körűen karbantartott, árnyékos fáival kellemes kikapcsolódást nyújt a horgászoknak. Kis pihenő után folytattuk utunkat.

Tovább tekerve, Tápióbicskére érve, a szépen felújított Damjanich kutat néztük meg, amely valaha egyike volt a község egyik bővizű artézi kútjának. Ma már a kútból artézi víz itt sem folyik, de a belevezetett vezetékes víznek köszönhetően az erre járók szomjukat olthatják.

bicaj5

Már nagyon tornyosultak a felhők, ezért Czakóné Katalin itt mondta el, hogy milyen nevezetességek láthatók Tápióbicskén. Beszélt a Bicskei család és a falu kapcsolatáról, a templom történetéről, a Zsille – kúria és a Bicskey – kúria múltjáról, a község címeréről, Fehér István és családja a faluért tett munkásságáról, a két világháborús áldozatainak emlékhelyeiről, Szabó Jóska, a gyermekhonvéd kopjafájáról, honvédemlékműről és a történelmi fahídról.

Tápióbicske az 1849 áprilisában lezajlott csatájáról híres, amely a magyar seregek győzelmével írta be magát a történelembe. Nem hagytuk ki, hogy a csata egyik kevésbé látogatott emlékművét, amely a Tápiósági útról nyílik, megtekintsük. A vaskereszt emlékmű a Tápióbicskei csata idején (1849.04.04.) Sini Sebő Alajos alezredessel vívott nevezetes párbajban elhunyt, császári tiszt gróf Riedesel osztrák – őrnagy sírját jelöli. Ezt a történetet Jókai Mór, Baradlay Rihárd és Palvicz Ottó összecsapásaként írta meg regényes formában a Kőszívű ember fiai című művében. Pár frissítő esőcsepp nem zavart meg, a betervezett útvonalakat végig jártuk, így gyorsan nyeregbe pattantunk, erősebb tempóra kapcsolva elindultunk és 16 órára hazaértünk Nagykátára.

Az út során mintegy 30 km-t tettünk meg, sajnos két műszaki hiba, egy tengelytörés és egy defekt nehezítette az utunkat.

Köszönet illeti meg azokat a társainkat, akik a hibát elszenvedőket a hazajutásukban segítették és természetesen a kirándulást megszervező Czakó családot is.

A kis írásommal igyekeztem szemléltetni, hogy térségünkben még egy ilyen rövidebb túrán is mennyi érdekességgel lehet találkozni, az ismereteinket bővíteni és élményekkel gazdagodni. Mindenkit ösztönöznénk arra, hogy csoportosan vagy egyénileg is keljenek útra, mert érdemes bejárni lakóhelyünk környezetét.

Jandó István

túra résztvevő

MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here