Tápióbicske a magyar motocross történelem emblematikus helyszíne

A tápióbicskei Április 4 MGTSZ 1948-ban alakult, mintegy 7200 ha területen gazdálkodott. A termelőszövetkezet eredményei lehetővé tették, hogy a sportolni vágyókat támogassa. Így jöhetett létre 1977-ben a moto-cross szakosztály. Létrehozását a környéken gazdátlanul motorozó fiatalok összefogása és irányítása indokolta. Indulásnál nagy segítséget kaptak a már régebben működő kluboktól, hiszen tapasztalatok nélkül nehézkesen ment a motorok építése, technikai felkészítése, a versenyek rendezése.

Mini-crossban már az első években sikereket értek el, beigazolódott, szükség van a szakosztályra, képes a további fejlődésre. Versenyzőik megállták helyüket. Ivánfi Barnabás, Kocsi Sándor, Halász Mihály, Nemes Tibor, Kollár Attila, és a később is sikereket arató Zsíros Zoltán a bajnokságok élvonalában szerepelt.

A tápióbicskei moto-cross pályát a község területén az un. Kalapos-dombon sikerült kialakítani. A gyönyörű természetes környezet különösen vonzóvá tette a jó terepviszonnyal is megáldott versenypályát. Szintkülönbsége 20 m, hossza másfél-két km között változik aszerint milyen az időjárás. A talaj ugyanis kötetlen, laza, agyagos, mely nagy szárazságban nehézkessé teszi a motorozást.
Versenyeket 1979 óta rendez az egyesület. Természetesen első években a mini-cross versenyzői részére. Igazi kiugrás 1982, amikor is a Béke – Barátság Kupa nemzetközi moto-cross versenysorozat magyarországi futamát rendezhette meg Tápióbicske.

motocross

Az infrastruktúra hiányosságai ellenére kitűnő rendezéssel, a verseny színvonalával nem csak a tízezer főnyi nézősereg, hanem a szakma is elégedett volt. A BBK rendezés elindította a későbbi évtizedekre a hazai bajnoki és nemzetközi viadalok sorát. A szakosztály szakmai irányítását ezekben az években Illés Ferenc, Vér János, Gödöny György és Kamasz János végezték.

A 80-as évek közepétől tehát nagy nemzetközi versenyeken izgulhatott a közönség a bicskei dombokon. Igazi nagy nevek fordultak meg Tápióbicskén, kiemelve 1985-ben az aktív világbajnok oldalkocsis párost, a Bachtold-Fuss duót. Ezekben az években az oldalkocsis versenyekkel újabb nézők ezreit csábították a Kalapos-domb környékére. A versenyzésben is új nevek tűntek fel: Skultéty József, Czuczi Roland és Kovács Gábor újabb eredményeket hoztak az Április 4 Motoros Klubnak.

A 80-as évek végére a versenyzők és rendezők anyagi terhei mellett kirótt magas szövetségi díjak késztették arra a sportért tevékenykedő, szakmában jártas szakembereket, hogy új, törvényes kereteken belül működő, amatőr motoros mozgalmat hozzanak létre. A mozgalom szakággá alakult, Tápióbicske az élére állt. 1991-ben Illés Ferenc, majd 1995-től Gödöny György voltak a szakág vezetői. Újra fellendült országosan is a verseny-rendezés, a versenyzés, a kispénzű motorosok, egyesületek körében is. Az erőfeszítések ellenére azonban a törvény kiskapuit kihasználva, az amatőr motorozást betiltatták azok, akiknek anyagi érdekeibe belegázolt a sporttevékenység ilyetén folytatása. A tápióbicskei egyesületet ezekben az években Skultéty József, majd Kovács Béla vezették.Ekkor az egyesület létszáma 20-25 fölé gyarapodott.

motocross2

Tőlük vette át 2002-ben az egyesületet és a versenypálya működtetését Gyevát Ferenc. Ezzel új lendületet kapott a motoros élet Tápióbicskén. Felújításra került a versenypálya, Ivánfi Kornél, Minárovics Krisztián és Gyevát Ferenc tehetséges helyi versenyzők arattak sikereket a különböző kategóriákban.
Szomorú és sajnálatos dolog, hogy egy Tápióbicskére betelepült lakó áskálódása miatt  a verseny rendezések elleni be- és feljelentésekkel a régi tápióbicskei pálya megszünt, mivel a pálya egy része nemzeti örökségvédelem alatt állt és a Natura 2000 terület része, aminek  a jelentéseknek a hatóságok helyt is adtak.

2012-ben új helyszínre költözött a pálya a Tápióbicske és Tápióság közötti út melletti területre ,de a versenyek hangulata nem változott.Az új pálya tavaszi meghívásos versennyel kezdte meg újjá épülő történelmét majd azóta már bajnoki futamok is voltak rajta.Egyik emlékezetes bajnoki a 2013-as amikor a monszunszerű esőszés miatt végül félbeszakadt a versenynap.Rendszeres edzéslehetőségével és állandó pályakarbantartásával a tápióbicskei mx pálya népszerű a profi és amatőr motorosok körében is.

Az Április 4. Motors Klub 2014. október 26-án ünnepelni és sportolni hívta cross pályájukra a motorozást kedvelőket és az érdeklődőket. Egy sikeres Leader pályázati beruházás fejeződött be az új tápióbicskei motocross pályán. Ezzel megoldódott a pálya nyomvonalának locsolása, mely azért is fontos mert a pálya működési engedélyének egyik feltétele a vízellátás.

motocross4

Gyevát Ferenc és lelkes csapata mindent megtesznek azért, hogy pályájuk megfeleljen a hazai bajnoki és nemzetközi versenyszabályoknak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy már ezen a pályán is rendszeresen rendeznek országos bajnoki futamokat. Az idén nemzetközi versenyt is szervezhettek. Távolabbi céljaik között szerepel a villanyhálózat kiépítése, közösségi épület kialakítása, füvesítés, fásítás és még nagyon sok minden más.

Az átadást követően a szép számmal megjelent motocrossos közönség birtokba vehette a pályát. A különböző motorok mellett volt bőven látni valója az érdeklődő közönségnek is. Rendeztek látványos motoros távolugró bemutatót, motocross pályafutást, baráti motorozást, gyermekmotorozást, motoros bemutatókat.

Forrás: motocrossmagazin.hu

Képek: Tápióbicske Motocross

MEGOSZTÁS