Interjú: Éliás Csabával a Nagykáta és Vidéke Takarékszövetkezet ügyvezetőjével

A Nagykáta és Vidéke Takarékszövetkezet térségünk meghatározó hitelintézete, az elmúlt napokban tartotta Közgyűlését, amelyen fontos, a jövőbeli működésüket meghatározó döntések születtek. Ez adta alkalmat, hogy beszélgessünk a Takarék ügyvezetőjével, Éliás Csabával.

Bevezetőként kezdjük azzal, hogy az elmúlt években jelentős változáson ment át a Takarékszövetkezeti szektor. Hogyan látja most a Takarékok helyzetét?

Az elmúlt években jelentős eredményeket értünk el, a biztonságos működés, a tőkehelyzet és az üzleti együttműködés megteremtése terén, ami megteremtette az alapot a jövőbeli növekedési terveinknek. Néhány konkrétumot szeretnék ki is emelni, azokat, amelyek igazán fontosak voltak, mind számunkra, mind az ügyfeleink számára:

  • Létrejött a Takarékok szolgáltatásainak biztonságát szavatoló alap, a Garanciaközösség, ami azt jelenti, hogy a mi Takarékunk nincs egyedül, hanem egy erős, országos szervezet része, és összesen több mint 300 milliárd forintnyi tőke áll minden egyes Takarék, és minden egyes Ügyfelünk betétje mögött.
  • A teljes Takarék szektorban egységes rendszer szolgálja ki az értékpapír forgalmazást, ami azt jelenti, hogy a Nagykáta és Vidéke Takarék ügyfelei az ország bármelyik Takarék fiókjában hozzáférhetnek értékpapír számlájukhoz.
  • Létrejött a Takarékbank Agrárközpontja, jelezve, hogy kiemelt fontosságúnak tekintjük a mezőgazdaságból élők banki termékekkel való kiszolgálását, üzemmérettől függetlenül.
  • Közös termékkel jelentek meg a Takarékok a piacon, nemcsak, számlavezetési és megtakarítási termékekkel, hanem a hitelezés teljes vertikumában. Így a Nagykáta és Vidéke Takarék is felkészült arra, hogy ügyfeleit még szélesebb termékkörrel szolgálja ki.
  • Végül a jelenről, 2016-ban folytatódni fog a további üzleti bővülést lehetővé tevő egységes informatikai rendszer kialakítása. Ezzel párhuzamosan folytatódni fog a Takarékok koncentrálódása is. Az egyesülések révén hatékonyabb, gazdaságosabb, fenntarthatóbb működésű Takarékok jönnek majd létre. Ebbe a sorba fogunk mi is belépni, mivel tulajdonosaink megadták az elvi felhatalmazást a Hatvan és Vidéke Takarék, a Turai Takarék és Gyöngyös-Mátrai Takarékkal való egyesülésre.

Mi előtt rátérnénk erre a nagyon fontos kérdésre, hogy hogyan fog alakulni a jövő, kérdeznem kell öntől napjaink aktualitásáról, milyen önöknél az érdeklődés a Családi Otthonteremtési kedvezménye (CSOK) iránt?

A Családi Otthonteremtési kedvezményét még tavaly nyáron vezették be, már ekkor is sok ügyfél érdeklődött a Takaréknál az iránt, hogy hogyan veheti igénybe a támogatást. De azzal, hogy idén ez a lehetőség kibővült, még többen gondolták úgy, hogy érdemes tájékozódni a személyes lehetőségeikről. A 10+10+5 millió forintos kedvezmény, vagyis az akár 10 milliós vissza nem térítendő támogatás, a 10 millió forintos, 25 éves futamidejű 3százalékos kamatozású kedvezményes hitel, valamint az új otthon építése esetén kapható 5 millió forintos áfa visszaigénylési lehetőség a korábbiaknál jóval több család számára segítheti az otthonhoz jutást.

Mit javasol azoknak, akik még nincsenek teljesen képben a CSOK-kal kapcsolatban? Milyen dokumentumokat kell összegyűjteni egy CSOK igénylőnek?

A legfontosabb tanács, hogy mielőtt az érdeklődő ügyfél bármibe belefogna, vagy kötelezettséget vállalna, feltétlenül jöjjön be valamelyik fiókunkba és kérjen tanácsot CSOK szakértőinktől. A takarékszövetkezeti bankolásnak mindig is megvolt a tanácsadói jellege, és ez a lehetőség most is mindenki számára rendelkezésre áll, természetesen ingyenesen. Ezt úgy kell érteni, hogy amíg a lehetőségek felől érdeklődnek, a kollégáink egyúttal fel is mérik, hogy a törvényi feltételrendszer szerint jogosultak e bármiféle támogatásra, vagy sem. Hiszen nem szeretnénk, hogy valaki a dokumentumok összegyűjtésével bajlódjon és közben nem is jár neki az állami segítség. A tanácsadás keretében a megismerve az érdeklődő konkrét élethelyzetét, céljait, felvilágosítjuk, hogy mennyiben és milyen egyéb vállalásokkal felel meg a feltételrendszernek. A teljes körű tájékoztatás mellett, egy benyújtandó dokumentumokat tartalmazó listát is átadunk segítségül ügyfeleinknek. A Nagykáta és Vidéke Takarék feladatának tekinti, hogy segítse ügyfeleit, a hozzánk forduló érdeklődőket, tanácsot adjon, és elmondja a lehetőségeket és mindenkit felkészítsen azokra a dolgokra, amelyekre oda kell figyelni.

takarék

Közgyűlést tartottak a napokban, melyek voltak azok a témák, amelyek közérdeklődésre számíthatnak?

A legfontosabb napirendek az előttünk álló egyesülés előkészítéséről szóltak, az Igazgatóságnak, az Ügyvezetésnek meg kellett kapnia a felhatalmazást az egyesüléssel járó feladatok további folytatására.

Mekkora méretű Takarék fog létrejönni, és mi fogja jellemezni az új egyesült Takarékot?

Négy Takarék közgyűlése/küldöttgyűlése adta meg a felhatalmazást testületei számára, hogy készítsék elő az egyesülést, amelyről a végső döntést majd ez év májusában kell meghozni a tulajdonosoknak, a szövetkezeti tagságnak. Így ez alapján a Hatvan és Vidéke Takarék, a Turai Takarék, a Gyöngyös-Mátra Takarék és a Nagykáta és Vidéke Takarék egyesüléséből fog létrejönni egy új Takarék, mely 52 milliárdos mérlegfőösszeggel, 3,2 milliárd saját tőkével fogja működését elkezdeni. Az egyesült Takarék 68 fiókkal fog rendelkezni, amivel az egyik legnagyobb hálózattal rendelkező Takarék lesz az országban, a működési területünk Egertől- Tápiószőlősig fog tartani. Az egyesült Takarék többet szeretne nyújtani ügyfelei és leendő ügyfelei számára, mint amit eddig külön-külön nyújtottak az egyesülő Takarékok. Az egyesülés révén a hatékonyságunk, egyben a versenyképességünk növekedését várjuk, valamint azt, hogy így meg tudunk valósítani egy olyan gazdaságosabb, fenntarthatóbb működési modellt, amivel hosszú távon is tudjuk biztosítani üzleti jelenlétünket a gazdaságilag hátrányosabb területeken is. Ugyan akkor továbbra is szeretnénk fenntartani a rugalmasságunkat, az ügyféligényekhez való jobb alkalmazkodás miatt. Helyi hitelintézetként a döntéseket helyben fogjuk hozni továbbra is, így a kondíciókban, és egyéb feltételekben rugalmasabbak tudunk lenni.

Magyarország egyik legrégebbi pénzügyi szolgáltatójaként, továbbra is fontos lesz számunkra, hogy a helyi érdekek bankjaként, tisztában legyünk a helyi emberek, vállalkozások és önkormányzatok igényeivel, hiszen évtizedek óta helyben szolgáljuk ki őket. A mi ügyfeleinknek nem okozhat hátrányt, hogy nem nagy városiak!

Az egyesülésig, fognak e érezni változást a nagykátai és a környékbeli lakosok vállalkozások az önök Takarékjától?

A Nagykáta és Vidéke Takarék 2016-ban megújult üzletpolitikával áll ügyfelei és leendő ügyfelei rendelkezésére. Alapelveink az ügyfélközpontúság, szakértelem és megbízhatóság lesznek. Tevékenységünk során szeretnénk elősegíteni olyan légkör kialakulását és fenntartását, amelynek barátságos és családi jellege miatt szívesen fordulnak hozzánk az ügyfelek. Szeretnénk, ha minden minket választó ügyfélben az a vélemény alakulna ki 2016-ban, hogy az Ő Takarékja, a Nagykátai Takarék egy megbízható, gyors, hozzáértő, segítőkész és sokszínű szolgáltatást nyújtó Takarék, amellyel érdemes intéztetni a pénzügyeit.

Köszönjük az interjút, sok sikert a továbbiakhoz! 

MEGOSZTÁS