Fontos Google változás: A nofollow már átadhat linkerőt

Kép: www.seopont.hu

A Google nemrég fontos hírt jelentett be, megváltoztatja a 2005-ben bevezett nofollow linkattribútum értékelését a közeljövőben. A két lépcsőben végrehajtott módosítások első szakasza már élő, a második pedig 2020. március elején lép életbe.

A nofollow szerepe

A Google a nofollow linkattribútumot a spam célú linkek elterjedése miatt vezette be. Egyre több helyen bukkantak fel akkoriban a linkszemetek, szinte nem lehetett úgy új WordPress oldalt létrehozni, hogy pár órán belül robotok ne szórnák tele a kommenteket reklámcélú linkekkel.

Ezek a linkek zavarták a valódi olvasókat, hamis előnyt biztosítottak a linkelt céloldalnak, és úgy általánosságban is rontották a felhasználói élményt. A Google egy huszárvágással oldotta meg a problémát, a weboldalak tulajdonosai nofollow attribútumot ragaszthattak minden olyan linkre, amelyre nem akarták továbbadni az oldali SEO erejét. Alapesetben ugyanis minden, a weboldalon linkelt másik oldal kap valamennyit ebből, de a nofollow-val kizárásra kerültek a csaló webhelyek.

Az idők folyamán aztán az attribútum szerepe kibővült, alapesetben az oldaltulajdonosok azt jelezhették vele, hogy mely linkre „nem adják a szavazatukat”. Ilyen lehetett, ha egy rossz minőségű, vagy gyanús oldalt linkeltek valamilyen okból, vagy nem vállaltak felelősséget a hivatkozás másik végén lévő weboldalért. A Google direktívái szerint szintén a nofollow-ot kellett (volna) minden olyan linkre rátenni, melyet pénzért vagy más szolgáltatásért vettek, és így nem lett volna SEO előnye a linkelhelyezésnek. Persze, ez utóbbit senki sem tartotta be, ezért új algoritmusokat hoztak létre.

A nofollow most

Kép: www.seopont.hu

A nofollow használata napjainkra egészen sajátosan elfajult, hiszen számos weboldal minden kimenő linket nofollow-ra állított, hogy ne kelljen felelősséget vállalniuk a hivatkozott oldalakért. Mivel azonban a Google pont a linkeken ugrálva térképezi fel az internetet, ezzel a szóvivőjük kifejezése szerint, a fél internetre elvakították a keresőjüket.

Megérett tehát az idő a változásra. A Google ezentúl csak ajánlásként értelmezi a nofollow-ot, nem utasításként. Ha egy weboldal tulajdonosa ilyen attribútumot tesz egy linkre, a Google úgy veszi, hogy „nem adja szavazatát” a linkre, de a céloldal SEO-jába beleszámíthatja a kapott linket.

  1. március 2-től pedig további változások jönnek, akkortól ugyanis a Google be is indexelheti és feltérképzetheti a nofollow-val ellátott oldalrészeket. Ha az oldaltulajdonosok a Google számára korábban nem szerettek volna megmutatni egy weboldalrészt, elég volt nofollow-ra tenni az oldalukról oda vezető linket. Márciustól azonban a Google ennek ellenére feltérképezheti az adott tartalmat, és a Google kereső találati listáin is megjelenítheti. A webes szakértőknek ezentúl más eszközökkel, például a robots.txt beállításokkal kell megtiltaniuk az ilyen részek indexelését.

Két új attribútumot is bevezetett a mostani változásokkal a keresősóriás. A sponsored attribútumot kell ezentúl rátenni a fizetett linkekre, míg az ugc az olyan felhasználó által generált tartalmakra mutató linkekre kerülhet, mint a hozzászólások.

MEGOSZTÁS