A most 54 éves nagykátai mentőállomás története

A nagykátai mentőállomást 1960. január 18.-án Dr. Oravecz Béla OMSZ főigazgató nyitotta meg. Az állomást gróf Katona József birtokán lévő gazdasági épületből (istálló) alakították ki.
Az első mentődolgozókat Inoka István mentőszakápolót Kispestről, L. Kiss Kálmán mentőszakápolót Szolnokról, Vonnák János gépkocsivezetőt Pestlőrincről helyezték át, Koselák Ferenc és Gyüre Miklós gépkocsivezető nagykátai lakosok voltak. Egy felújított Barkas Framo típusú mentőautóval kezdtek dolgozni, tartalék autó nem volt. A felszerelés egy mentőtáskából, egy babakelengyéből és egy kramersínből állt. A mentőegység csak mentést és sürgős betegszállítást végzett 24 órás szolgálatban.Az első kivonulás a megnyitó napján volt. L. Kiss Kálmán Nagykátáról Budapestre az István kórházba szállított egy szívinfarktusos beteget. A második kivonulást Inoka István végezte, Wofatox mérgezett beteget szállított Nagykátáról a ceglédi kórházba.Az ellátás során im. Atropin injekciót adott a betegnek elsőként a megyében. A mentő riasztása akkoriban úgy történt, hogy a mentőállomás szolgálati lakásában lakó mentődolgozó felesége vette fel a telefont és riasztotta a mentőegységet. Abban az esetben ha a mentőautó úton volt, az útba eső vasúti forgalomirányítót vagy rendőrőrsöt értesítette, akik a Dr. Wilhelm tábla illetve piros zászló kihelyezésével jelezték, hogy feladat várja a mentőt. A feladatok szervezéséhez szintén nagy segítséget nyújtottak a telefonközpont dolgozói is. A 60-as évek elején, szinte minden napra jutott 1-2 gépkocsiban vagy lakáson levezetett szülés.A feladatok megnövekedett száma miatt szükségessé vált a mentőgépkocsik számának növelése, ezért 1965-től már 2 db. 24 órás és 4 db. nappalos autó üzemelt. Különböző típusok álltak szolgálatban: Warsawa 223, IFA Phanomen, Barkas Framo.

mento1

Az első Nysa 522 típusú mentőgépkocsi 1970-ben állt szolgálatba, melyben már Storno típusú CB rádió is volt. A betegellátás minőségén sokat javított, hogy 1970.03.01-jén megnyílt a nagykátai rendelőintézet. A betegszállítások száma folyamatosan emelkedett, mivel a mentés mellet egyszerű betegszállítási feladatokat is elláttunk. A 70-es években évi kb.8-9000, a 80- as években évente kb.10-12000 a 90-es években egy év alatt kb.15000 feladatot láttunk el. A mentőautók száma is ennek megfelelően 1983-ra 2db. 24 órás és 8db. nappalos kocsi üzemelt.

Hatalmas változást hozott a metőállomás életében a 90-es évek eleje. Új mentőállomás 1990.08.17-én került átadásra, melyet Dr. Bence Béla OMSZ főigazgató adott át. A fűthető 10 garázsos, autómosós épület jelentősen javította a dolgozók munkakörülményeit. A magasabb szintű betegellátás érdekében, ezen a napon került beindításra az esetkocsi is napi 8 órás munkaidőben. A megnyitó napján megtörtént az első kivonulás Nagykátára, ahol egy lázas gyermeket láttak el a helyszinen.A beindításra került esetkocsi egy Nysa 522 típusú mentőautó volt, amin egy mentőtiszt vagy orvos, egy mentőszakápoló és egy gépkocsivezető teljesített szolgálatot. A felszerelése a mentőautón túl kiegészült egy MC3 típusú EKG készülékkel, orvosi és reanimációs táskával, defibrillátorral és gyomormosó felszereléssel. Az első Toyota Hiace típusú mentőautót 1991-ben kaptuk és esetkocsiként kezdett üzemelni, majd 1994-ben a Mercedes 210-es típus váltotta. Az új Mercedes már megfelelt a kor követelményeinek, tágas betegtere és modern technikai megoldásai megkönnyítette a betegellátást. A jó öreg Nysákat fokozatosan leváltották a Toyoták, mely sokat javított a betegszállítás minőségén.

mento2

A mentőautók felszerelése korszerűtlen volt, ezért a dolgozók összefogásával 1992-ben létrehoztuk a Tápiómente Mentésügyi Alapítványt, mely a legmodernebb mentéstechnikai eszközökkel látja el nagykátai mentőállomás gépkocsijait.

Az esetkocsi 1993-tól 12 órában dolgozott, hétvégenként a térségben dolgozó háziorvosok segítségével állt a betegek szolgálatában. Törekvésünk hogy 24 órában üzemeljen 1995-re vállt valóra. 

Az ezredfordulóra ismét megújult a gépkocsipark. A régi Toyotákat 1999-től a korszerűbb szintén Toyota Hiace LXH-k váltották, az esetkocsit pedig 2000-ben a Mercedes Sprinter 314-es.Az alapítvány jóvoltából a legmodernebb mentéstechnikai eszközökkel dolgozhattunk. Az esetkocsiban Lifepak 10-es EKG, pacemaker, lélegeztetőgép emelte az ellátás színvonalát, míg a mentőautókba gerinchordágy és fájdalomcsillapításra alkalmas gáz, nitrogenoxidul került.

mento4

A mentőszakápolók és gépkocsivezetők 2005-ben KIM (kiemelt mentő) képzésen vettek részt, melynek során elsajátították az új korszerű mentéstechnikai eszközök használatát és a plusz gyógyszerek, injekciók, infuziók alkalmazását. A KIM egy új Ford Transit típusú mentőautóval állt szolgálatba, mentést és sürgős betegszállítást végez. Az esetkocsit 2007-ben Mercedes Sprinter 313 CDI váltotta le. Mindkét autó légkondícionált betegtérrel rendelkezik.

Napjainkban 24 órás esetkocsival és KIM-es mentőgépkocsival, 4 db nappalos mentőgépkocsival mentést és sürgős betegszállítást végzünk. Ellátási területünk: Nagykáta, Szentmártonkáta, Tápiószecső, Szentlőrinckáta, Tóalmás, Kóka, Tápióság, Tápióbicske, Pánd, Tápiószentmárton, Farmos.

A Tápiómente Mentésügyi Alapítvány napjainkban is működik, adományokból és az Szja 1%-ból befolyt összegből látja el a mentőgépkocsikat a legkorszerűbb mentéstechnikai eszközökkel, hogy lépést tudjunk tartani korunk követelményeivel.

Forrás: nagykatamentok.mindenkilapja.hu

Láttál valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írd meg nekünk vagy küldj róla fotót, akár névtelenül is: hellokata.hu@gmail.com

MEGOSZTÁS

3 HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here